Kurz Písanie Hravo môžete ľahko využiť na samostatnú výučbu doma, rovnako ako v rámci hodín informatiky v škole. O svoje skúsenosti a organizáciu hodín sa s nami podelila pani učiteľka Hana Bilíková zo SOŠ A SÚ PODRIPSKA.
Plán hodiny
„Naša typická hodina vyzerá tak, že na začiatku sa žiaci rozpisujú v programe Písanie Hravo. Ja skontrolujem, či doma trénovali každý deň. Tým, čo písali 7 dní nepretržite, dám malú 1 a tým, čo nepísali 4 dni a dlhšie, dám malú 5. Potom pozriem, ktorý žiak je na ktorej úrovni. Tých, ktorí sú najvyššie, pochválim a tým, ktorí splnili minimálnu požadovanú úroveň, poviem, že majú splnené. Tých, ktorí sú pozadu sa pýtam, prečo to tak je,“ uvádza pani učiteľka Bilíková.
„Páči sa mi, že žiaci môžu postupovať samostatne doma, že vidia navzájom, kto je na akej úrovni, čo prispieva k ich motivácii. A páči sa mi, že aj ja vidím cez PC, ako píšu.“
Ukážkový plán jednej hodiny pani Bilíkovej vyzerá nasledovne:
- Rozpisovanie v Písanie Hravo/kontrola úloh,
- Verejná pochvala usilovných študentov,
- Odpisovanie na známky v nastaviteľnom kole v Písaníe Hravo,
- Písanie na slepých klávesniciach a s vypnutým monitorom,
- Návrat do Písanie Hravo.
„Píšeme aj na slepých klávesniciach a keď už majú nahmatané nové písmená, tak aj s vypnutým monitorom, ktorý potom zapnú a vidia, ako písali. A potom sa vrátia späť do programu Písanie Hravo, každý do svojej úrovne. V programe Písania hravo píšu žiaci takmer celú hodinu a potom hlavne doma. Word používame na nácvik, na diktáty a plánujem 5 až 10 minútové odpisy,“ dodáva k systému výučby pani Bilíková.
Známkovanie písania všetkými desiatimi
Hodnotiť a známkovať postup žiakov je možné pri písaní všetkými desiatimi mnohými rôznymi spôsobmi. Známky môžete udeľovať za:
- presnosť (počet srdiečok),
- rýchlosť,
- celkový čas strávený v aplikácii,
- sústavnosť cvičenia.
Všetky tieto metriky nájdete priamo v administrácii Písanie Hravo a môžete tak známky udeľovať okamžite podľa výsledkov každého študenta. Rozhodnutie, ktoré ukazovatele sú pre vás dôležité, závisí od vašich preferencií a môžete v ňom zohľadniť vek študentov či ich postup v kurze.
Pani Bilíková vo svojich hodinách zaviedla: „V druhej časti hodiny píšu všetci opis v nastaviteľnom kole na známku. Žiaci dostávajú 2 známky, jednu za počet srdiečok a druhú za rýchlosť. Ešte im dávam malé 1 za sústavné písanie domáce písanie, ak píšu 7 dní v týždni nepretržite každý deň.
Záverečné hodnotenie
Rovnako tak na konci roka či kurzu môžete záverečnú známku udeliť podľa toho, či študent kurz dokončil, alebo môžete zvoliť svoje metriky, podľa ktorých necháte žiakov postúpiť alebo odporučíte ďalšie zlepšovanie.
„Na konci roka píšu žiaci 3 desaťminútové postupové odpisy do 2. ročníka. Aby prešli, nesmú mať zo žiadneho z 3 odpisov horšiu rýchlosť než 100 úderov za minútu a chybovosť maximálne 0,999,“ objasňuje svoj systém pani Bilíková.
Páči sa vám inšpirácia od pani učiteľky Bilíkovej? Môžete si prečítať skúsenosti ďalších učiteľov, ktoré sme pre vás spísali.