Na Základnej škole Polná sa odohral príbeh, ktorý ukazuje, ako môžu mať inkluzívny prístup a malé zmeny vo vyučovacích metódach významný vplyv na rozvoj vzdelávacieho prostredia, ktoré podporuje a obohacuje učenie všetkých žiakov.
Tento príbeh sa začína počiatočným rozhodnutím školy zakúpiť štandardnú licenciu kurzu Písanie Hravo pre všetkých žiakov. Postupne sa však vyvinul do prispôsobenia výučby pre tých, ktorí potrebujú špeciálny prístup.
ZŠ Polná, Poděbradova 79, Polná
riaditeľ pán Mgr. Zbyněk Wasserbauer, MBA
Výzva vo výučbe
Pani učiteľka Mgr. Ivana Havlíčková stála pred výzvou, ako efektívne vyučovať písanie na klávesnici v triede, kde sa potreby žiakov výrazne líšili. Medzi jej žiakmi boli takí, ktorí sa učia rýchlo a ľahko. Ale bol tu aj žiak s poruchou autistického spektra a žiak s ľahkou mentálnou retardáciou, pre ktorých bola štandardná verzia kurzu náročnejšia.
Inkluzívny prístup vďaka adaptovanej verzii
Riaditeľ školy, pán Zbyněk Wasserbauer, sa rozhodol investovať do adaptovanej verzie kurzu pre tých žiakov, pre ktorých štandardná verzia nebola ideálna. Títo žiaci potrebovali adaptovanú podobu prispôsobenú pre žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.
Jeho krok bol motivovaný snahou poskytnúť všetkým žiakom rovnaké možnosti vzdelávania. Adaptovaná verzia kurzu ponúkla flexibilnejší prístup, ktorý umožňoval žiakom s rôznymi potrebami učiť sa efektívnejšie.
Pozitívne dopady
Adaptovaná verzia kurzu Písanie Hravo priniesla niekoľko hlavných výhod:
- Flexibilita: umožnila žiakom so špeciálnymi potrebami postupovať vlastným tempom.
- Zapojenie: všetci žiaci vrátane žiakov so špeciálnymi potrebami sa cítili viac zapojení do vyučovania, čo malo pozitívny vplyv na ich motiváciu a sebavedomie.
- Individuálny prístup: kurz umožnil pani Havlíčkovej prispôsobiť hodiny potrebám každého jednotlivého ži
- aka, čo bolo kľúčové pre tých, ktorí sa v štandardnej verzii necítili komfortne.
Výsledky inkluzívneho prístupu
Zavedenie adaptovanej verzie kurzu Písanie Hravo na ZŠ Polná prinieslo okamžité pozitívne zmeny. Dvaja žiaci so zdravotným postihnutím, ktorí sa v pôvodnej verzii kurzu stretávali s ťažkosťami, začali po zmene okamžite vykazovať viditeľné pokroky.
Prvý z nich, ktorý mal po prvej chybe problémy so sústredením, teraz, mesiac po zmene, vykazuje zlepšenie v zapojení sa do vyučovania, hoci stále čelí výzvam. Druhý žiak sa predtým strácal v základných úrovniach, čiastočne kvôli koordinácii prstov. Teraz vďaka adaptovanému prístupu začal robiť pokroky a aktívnejšie sa zapája do aktivít na hodine.
Tento pokrok podporil rozvoj ich učenia a prispel k väčšiemu pocitu spolupatričnosti a sebadôvery v rámci triedy.
Príbeh ZŠ Polná je príkladom toho, ako môžu mať malé zmeny vo vyučovacích metódach významný vplyv na posilnenie individuálnych schopností a sebavedomia žiakov, čo vedie k bohatšiemu a priaznivejšiemu vzdelávaciemu prostrediu pre všetkých.