Chcete zaradiť do výučby písanie všetkými desiatimi, ale nemáte naň samostatný predmet ani čas ho do výučby zavádzať? Podelíme sa s vami o skúsenosti, ktoré s nami zdieľajú učitelia zo škôl, kde Písanie Hravo používajú.
Školské osnovy sú nabité a častokrát nezostáva priestor na zavádzanie noviniek či výučbu praktických zručností. K takým patrí aj výuka strojopisu. V Písaní Hravo si to veľmi dobre uvedomujeme, preto sme náš program prispôsobili tak, aby žiaci mohli pracovať samostatne a často aj z pohodlia domova. Vyspovedali sme niekoľko učiteľov, ktorí sa podelili o svoj kreatívny prístup k zavádzaniu Písania Hravo do výučby, a to hlavne s dôrazom na samostatnosť žiakov. Prvou z nich je pani učiteľka Máslová.
Automatizácia úloh
Kľúčom k nácviku správnych zručností v písaní všetkými desiatimi je pravidelnosť.
Lenže ako donútiť žiakov písať každý deň 10 minút? Pani Máslová (učí dve triedy 6. ročníka po 20 žiakoch) na to išla efektívne a hravo. „Chcela som, aby žiaci trénovali každý deň, takže som im v Google Classroom zadala na každý týždeň od piatku do štvrtka úlohy tak, aby žiaci trénovali 10–15 minút denne.“
Pani učiteľka Alena Máslová zo 7. základnej školy Plzeň učí žiakov 6. ročníka
„Aby som žiakov správne motivovala, dávala som im bodové hodnotenie. Celkom mohli získať každý týždeň 100 bodov. V manuáli pre učiteľov som sa dočítala, že dôležitá je presnosť. Udeľovala som 42-57 bodov za získané hviezdičky, ktoré vystihujú presnosť, a 42 bodov za pravidelný každodenný tréning (6 bodov za každý deň trénovania). Zvyšné body mohli žiaci získať, pokiaľ o svojej aktivite informovali aj prostredníctvom Google Classroom. Podľa tohto hodnotenia som na konci týždňa udeľovala body v Google Classroom.“
„Výborné bolo, keď žiaci získali aspoň polovicu bodov. Znamenalo to, že trénujú každý deň, alebo sú takí presní, že im stačí na tréning len niekoľko dní.“
Rýchla a efektívna kontrola na hodine
Pani Maslovej sa podarilo docieliť, aby sa žiaci venovali písaniu každý deň a celkovo trieda zvládla nácvik písania všetkými desiatimi v Písaní Hravo už za dva mesiace.
Prstokladu a kontrole správnych návykov pri sedení sa venovali žiaci na hodinách informatiky už od septembra. Zadávaním domácej práce (vzhľadom na uzavretie škôl), ktorá je síce pravidelná, ale nie je časovo náročná, sa pani učiteľke podarilo docieliť rýchly nácvik písania všetkými desiatimi s celou triedou vo veľmi krátkom čase. Nemusíte mať preto obavy, že by ste zaradením písania strácali čas na úkor učiva, ktoré v danom predmete bežne preberáte.
Výuka strojopisu: píšte nielen len na informatike
Ako ideálne predmety, do ktorých môžete byť zaradená aj výuka strojopisu, sa ponúkajú hodiny informatiky, kde majú žiaci prístup k počítačom. Vzhľadom k praktickosti Písania Hravo však stačí len klávesnica a internet. Vďaka tomu môžete túto schopnosť naučiť aj v iných predmetoch.
Nemusia písať iba žiaci, ale môžete sa to naučiť aj vy. „Osobne som sa pokúšala naučiť písať všetkými desiatimi niekoľkokrát cez rôzne programy a dokonca aj cez osobnú výučbu. Pre žiakov som hľadala niečo, čo ich naozaj chytí. Bolo pre mňa dôležité, aby program bol vtipný, graficky dobre spracovaný. A presne toto Písanie Hravo pre školy spĺňa. Navyše sa v ňom striedajú aktivity a to má podľa mňa na žiakov efekt,“ povedala nám pani Máslová.
Začnite hneď teraz
Vyskúšajte si výučbu s vašimi žiakmi na vlastné prsty rovnako, ako kedysi pani Máslová. Vytvorte si váš učiteľský účet hneď teraz a do 5 minút môžete začať.
O tom, ako využívať Písanie Hravo vo výuke strojopisu, sa dočítate aj v článku na portáli Chytré školy.