Asi to všetci poznáme. Nechce sa im, nemajú chuť sa to naučiť a navyše to vraj ani nepotrebujú: „Prečo sa máme učiť písanie, keď si to môžeme diktovať do hlasovej správy?“ To je častý argument mnohých žiakov. Na mnohých školách sa učia písanie všetkými desiatimi od 4. triedy a žiaci si častokrát neuvedomujú, že ide o zručnosť, ktorá sa im bude hodiť hlavne v budúcnosti. Od našich učiteľov prinášame pár tipov, ako nakopnúť vnútornú motiváciu žiakov.
Ukážte im, že je to naozaj užitočné tu a teraz
Nezačínajte s Písaním Hravo hneď v septembri, trochu ich „potrápte“ písaním na počítači bez akejkoľvek prípravy, rovnako ako pani učiteľka Rohelová, ktorá žiakom najprv zadala tvorbu webových stránok.
Jitka Rohelová – učiteľka informatiky od 5. do 9. ročníka
Informatiku učia vo všetkých triedach (1x hodina týždenne)
„Spojila som výučbu písania všetkými desiatimi s výučbou webu, kde som žiakov rozdelila podľa ich preferencií. Niekto pracoval na textoch, niekto na videách a iní prekladali web do angličtiny. Keď plnili web, začali si postupne uvedomovať, že sa potrebujú naučiť písať rýchlo, pretože ich to veľmi zdržuje. Zámerne som ich vyzývala na zaradenie dlhších textov na web. Až po niekoľkých hodinách som im ukázala Písanie Hravo. Tiež som ich schválne provokovala – keď som s nimi hovorila, pozerala som sa na nich a zároveň som niečo rýchlo písala na počítači. To ich celkom hnevalo a zároveň motivovalo sa to tiež naučiť.“
Na začiatku môžete žiakom ponúknuť vstupný test, ktorý im ukáže, ako na tom v skutočnosti sú.
Precvičovanie v malých dávkach, ale pravidelne
Zaradiť Písanie Hravo do výučby nie je časovo náročné, pretože žiaci zvládnu prejsť kurzom samostatne. Ako učiteľ ich kurzom budete sprevádzať a nemusíte sa báť, že by ste zbytočne strácali čas vo výučbe.
„Precvičovali sme len na začiatku hodiny, kedy som dávala pár tipov pre správne sedenie pri počítači, prstoklad a ďalej som ich motivovala súťažami, ktoré sme robili vždy na konci mesiaca. Pokiaľ som chcela pracovať s menšou skupinou žiakov, zadala som ostatným precvičovanie v Písaní Hravo. Tiež som žiakom umožňovala písať cez prestávky a dobrovoľne v určenej hodine raz týždenne, čo na moje prekvapenie fungovalo celkom dobre,“ dodáva pani Rohelová.
Spojte sa so slovenčinárkou
Je fajn, keď žiaci môžu novozískanú zručnosť v písaní všetkými desiatimi priebežne uplatňovať v praxi už na škole. Do toho môžete zapojiť aj ďalších kolegov, ktorí im dovolia odovzdávať úlohy či písané práce na počítači.
„Bola som dohodnutá so slovenčinárkou, akonáhle dieťa donesie mnou podpísaný certifikát Písanie Hravo aj s dátumom, že mu dovolí všetky práce a úlohy robiť na počítači,“ potvrdzuje pani Rohelová. Môžete k tomu tiež ako škola zaujať jednotný postoj a stanoviť podobné pravidlá na viacerých predmetoch. Nielenže dokážete rodičom i žiakom, že ste pokroková a moderná škola, ale predovšetkým žiakov pripravíte lepšie pre ďalšie štúdium a následnú prax.“
Prišla vám skúsenosť pani učiteľky Rohelovej zaujímavá? Môžete si prečítať prípadovú štúdiu zo základnej školy v Plzni.